تبلیغات
کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق علیه السلام - پیامبر از نگاه ما
کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق علیه السلام
اللهم عجل لولیک الفرج

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 20 شهریور 1387

ولادت:


 

ایشان از جانب پدر یتیم به دنیا آمدند و 4 سال در نزد حلیمه سعدیه بزرگ شدند. پس از آن به آغوش مادر خویش آمنه باز گشتند. حضرت آمنه برای دیدار خویشان و دوستان خویش راهی مدینه می شوند و در راه بازگشت در منزلگاه « ابواء » مریض شده و از دنیا می روند . پس از مادر عبدالمطلب و بعد از ایشان حضرت ابوطالب پدر امیرالمومنین  (علیه السلام ) متکفل حضرت رسول(صلی الله علیه و آله ) شدند.


 


 

سوابق قبل از رسالت:

ولادت:


ایشان از جانب پدر یتیم به دنیا آمدند و 4 سال در نزد حلیمه سعدیه بزرگ شدند. پس از آن به آغوش مادر خویش آمنه باز گشتند. حضرت آمنه برای دیدار خویشان و دوستان خویش راهی مدینه می شوند و در راه بازگشت در منزلگاه « ابواء » مریض شده و از دنیا می روند . پس از مادر عبدالمطلب و بعد از ایشان حضرت ابوطالب پدر امیرالمومنین  (علیه السلام ) متکفل حضرت رسول(صلی الله علیه و آله ) شدند.



سوابق قبل از رسالت:


پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) تنها پیامبری است که تاریخ کاملاً مشخصی دارند.یکی از سوابق ایشان«امّی بودن» یعنی بی سواد بودن ایشان است.  عقل و صداقت و امانت از صفاتی بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله ) به آنها مشهور بودند. مسأله ی دیگر از مسائل قبل از بعثت ایشان احساس تأییدات الهی در زمان کودکی است. امام باقر ( علیه السلام) نیز می فرمایند:«بودند فرشتگانی الهی که  از کودکی ایشان را همراهی می کردند.»


یعنی ایشان در دوران قبل از رسالت خوابهایی می دیدند که به تعبیر خودشان «یَأتِی مِثلُ  فَلَقِ الصُّبحِ» بوده اند؛ یعنی مثل فجر صادق واقعیت داشتند.


ایشان ماه رمضان را در یکی از کوههای اطراف مکه به نام « کوه حرا » که بعد از آن دوره آن را جبل النور نامیدند خلوت  می گزیدند و از مکه به کلّی رها  می شدند. کسی که ایشان را همراهی می کرد، حضرت امیرالمومنین ( علیه السلام ) بوده است؛زیرا در آن  ساعتی که وحی نازل شده است ایشان آنجا حضور داشته اندو بسیاری از حوادث را درک می کرده، در حالی که 12 سال داشته اند . در  جایی ایشان می فرمایند: «وَلَقَد سَمِعتُ رَنَّه الشیطانِ حینَ نزول الوَحی». یعنی: « من صدای ناله ی شیطان را در هنگام نزول وحی شنیدم » .این مطلب را به پیامبر (ص) عرض کردند که پیامبر جواب می فرمایند :


بلی یا علی : إنَّکَ تَسمَعُ ماأسمَعُ و تَرَی ما أرَی إلّا أنَّکَ لَستَ بِنَبِیٍّ ( نهج البلاغه خطبه 192 )


سیری در سخنان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ):


1)         در زمینه ی مسئولیتهای اجتماعی:


ایشان چنین می فرمایند که:مردمی سوار کشتی شدندو دریایی پهناور را طی می کردند. یک نفر رادیدند که جای خود را سوراخ می کند اما کسی دست او را نگرفت . آب وارد کشتی شد و همه ی آنها غرق شدند:این چنین است فساد.


توضیح: یکی که در جامعه مرتکب منکرات می شود اگر هیچ کس توجهی نکند چون مثل جامعه مثل کشتی است نه تنها آن فرد غرق می شود بلکه همه ی جامعه را به تباهی و فساد می کشاند.


2) مساوات بنی آدم:


الف) النَّاسُ سَوَاءٌ کَأسنَانِ المُشطِ ( تحف العقول ، صفحه  368 ، از امام صادق علیه السلام )


توضیح:شانه را نگاه کنید، همگی دندانه های آن مساوی هستند.انسان ها مانند دندانه های شانه با یکدیگر برابرند.


ب) ایُّهَا النَّاسُ إنَّ رَبَّکُم وَاحِدٌوإنَّ أبَاکُم وَاحِدٌ کُلُّکُم لِآدَمَ وَآدَمَ مِن تُرَابٍ،لافَضلَ لِعَرَبِیٍّ عَلَی عَجَمِیٍّ إلَّا بِالتَّقوَی ( تاریخ یعقوبی ، جلد 2 / صفحه 110 با کمی اختلاف )


ایُّهَا النَّاس!پروردگار همه ی مردم یکی است، پدر مردم یکی است ، همه تان فرزند آدم هستید و آدم از خاک آفریده شده است.ملاک فضیلت فقط تقواست و لاغیر .


سخن ولی امر مسلمین حضرت آیه الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):


حادثه بعثت از لحاظ بزرگی باید با اصل حادثه ی خلقت انسان مقایسه شود .


آنچه برای ما به عنوان درس واستفاده از این حادثه و عید باید مطرح شود،پیام مبعث در حد درک و قدرت استفاده ماست.


آنچه به طور اجمال می توان فهمید و گفت،این است که بعثت در زمینه ی فردی و اجتماعی پیام دارد.در زمینه ی فردی آیاتی در کلام الله آمده است.مثل این آیه ی شریفه ی سوره ی آل عمران: «لَقَد مَنَّ اللهَ عَلَی المُؤمِنِینَ إذ بَعَثَ فِیهِم رَسُولًامِن أنفُسِهِم یَتلُواعَلَیهِم آیَاتِه ویُزَکِّیهِم ویُعَلِّمَهُم الکِتَابَ والحِکمَهَ » . این تزکیه و آموختن کتاب و حکمت،همان تحول درونی انسان است.


انسان برای ر سیدن به هدف خلقت باید متحول گردد ، درست شود ، خوب شود و از آلودگیها و پستی ها و عیب هایی که در درون اوست و او را به  فساد می کشاند رهایی یابد.


در زمینه ی اجتماعی چیزی که به عنوان هدف بیان شده عدالت اجتماعی است.«لِیَقُومَ النَّاس بِالقِسطِ».قسط با عدل فرق می کند.عدل عام است.عدل یعنی:رفتارصحیح ، موازنه ی صحیح ، معتدل بودن و به سمت عیب  و خروج از حد  نرفتن .


اما قسط همین عدل است در مناسبات اجتماعی،یعنی آن چیزی که ما امروز به آن عدالت اجتماعی می گوییم.


انبیاء آمده  اند تا از محیط زندگی بشر بهشت بسازند.اگر دقیق نگاه کنیم می بینیم که هدف دوم مقدمه ای است برای رسیدن به هدف اول . هر شیئی در جهان شکل صحیحش آن است که فایده ی مطلوب از آن عاید شود.


انسان نیامده است که به دیگران ضربه بزند،بلکه آمده  است تا خوب باشد ، مفید باشد ، حرکت کند. البته  حرکت به سوی این مقصود محتاج علل و عوامل متناسب  با خود است.


کلمات کوتاه حضرت رسول (ص):


1)         بد ترین مردم کسی است که گناه را نبخشد و از لغزش چشم نپوشد و باز از او بدتر  کسی است که مردم از گزند او در امان و به نیکی او امیدوار نباشد.


2)         دلاورترین مردم آن است که بر هوای نفس غالب آید.


3)        هر کس چهل روز به خاطر خدا زندگی کند،چشمه ی حکمت از دلش به زبانش جاری خواهد شد.


4)        هر که صبح کند و به فکر اصلاح کار مسملمانان نباشد ، مسلمان نیست.


5)        عبادت هفت گونه است که از همه والاتر طلب روزی حلال است.


6)        در بهودی کار دنیا بکوشید اما در کار آخرت چنان کنید که گویی فردا رفتنی باشید.




طبقه بندی: مذهبی،  کانون، 
ارسال توسط کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق علیه السلام
آرشیو مطالب
نظر سنجی
در کل، وبلاگ ما را در چه حدی ارزیابی می کنید؟






پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ

پیامک عاشقانه